Foto uitgelicht
Ontluikend groen
Op zoek naar lichtpuntjes...
Wat maakt een foto nu vaak interessant om naar te kijken? Dat kan het onderwerp zijn, mooie kleuren of een bijzondere compositie. Zelf vind ik het licht in een foto een heel belangrijk aspect. Het geeft sprankeling en diepte in een beeld.
Normaal gesproken zorg je ervoor dat het licht, de zon, aan de zijkant of achter je is. Hierdoor wordt alles goed belicht en zie je veel details in je onderwerp. Maar wat als je deze regel niet volgt maar juist tegen het licht in gaat fotograferen? Je hebt dan meer mogelijkheden om creatievere foto's te maken met meer diepte en sprankeling.
Zelf vind ik het mooi om van die bokeh reflecties in de foto te krijgen. Dit kun je bereiken door in tegenlicht te fotograferen met een groot diafragma ( een klein diafragmagetal dus). Ik ga dan op zoek naar achtergronden met lichtvlekjes die voldoende contrast met de omgeving hebben. Dat kunnen reflecties in water zijn maar ook dauwdruppels geven dat speelse effect.
Deze foto's heb ik op die manier gemaakt met een 70-200mm zoomlens. Het diafragma heb ik helemaal open gezet, dus op F2.8 en het scherpstellen op handmatig. Ik zorg dat m'n achtergrond mooi onscherp is en de blaadjes wel in de scherpte liggen. Lukt het niet om bij het grootste diafragma een onscherpe achtergrond te krijgen, maak dan de afstand tussen onderwerp en achtergrond groter, of de afstand tussen de camera en het onderwerp kleiner.
Daarna draai ik zo min mogelijk meer aan m'n scherpstelring en ga op zoek tussen de blaadjes en takken naar die reflecties. Met tegenlicht fotograferen wordt zo een prachtige uitdaging en ik kan er tijden mee bezig zijn.
Verdronken land
Moet een foto altijd scherp zijn? Wat mij betreft niet. Soms kunnen bewogen beelden een schilderachtig effect opleveren. Als je het een uitdaging vindt om eens wat anders te proberen met je camera dan kan ICM (Intentional Camera Movement) een leuk experiment zijn. Het kan bijzondere en creatieve beelden opleveren. Ik gebruik het graag met landschapsfotografie.
Hoe kun je hiermee nu aan de slag?
ICM is het opzettelijk bewegen van je camera. Je kunt met je sluitertijd- voorkeuze starten om het experiment te beginnen. Je kiest dan voor een lange sluitertijd, bijvoorbeeld 1/15 of 1/10 sec.
Je kunt je camera zoveel bewegen als je zelf wilt. Van links naar recht van boven naar beneden. Denk ook eens aan: zelf bewegen van voor naar achteren of inzoomen tijdens het afdrukken, ronde bewegingen maken of zigzaggen. Er zijn vele mogelijkheden.
Tijdens deze bewegingen heb ik zelf altijd mijn camera in de hand en niet om mijn nek. Dit om meer bewegingsvrijheid te hebben.
Tijdens een tochtje door De Wieden zag ik berkjes staan in een ondergelopen weiland. De witte stammetjes tussen het riet en de spiegeling trokken mijn aandacht. Hier wilde ik wel even mee aan de slag. Vaak start ik eerst met een paar "gewone" foto's, om de compositie goed te kunnen bepalen. Dan wordt het tijd voor deze techniek. Veel verschillende bewegingen proberen en elke keer iets bijstellen, net zolang tot dat je tevreden bent. Thuis op de computer zul je de meeste foto's weggooien, maar er zit ook vaak iets tussen waarbij je direct het gevoel hebt, hier gebeurt wat. Dit beeld wil ik verder ontwikkelen. Dat was ook bij deze foto het geval. Hier zag ik dat het riet mooi in de beweging zat terwijl de berkenstammetjes een dansje deden. De kleuren en de spiegeling maakt dan het beeld compleet.
Ik was blij met het resultaat!
Canon EOS R
Zoomlens 70-200 mm
Diafragma: F29
Sluitertijd 0.3 sec
ISO 200
Grassen
Deze foto heb ik gemaakt van grassen. Gewoon in een natuurgebiedje dichtbij mijn huis. Tussen die grassen stonden nieuwe uitlopers van wilgjes, zogenaamde opschot. Als je zo naar zo'n stukje natuur kijkt is dat eigenlijk best een beetje saai, alleen maar die groene kleuren. En toch kun je kleurtinten ontdekken als je in verschillende kijkrichtingen het licht door de beplanting ziet schijnen. Het licht buiten is ook niet altijd hetzelfde. De kleurnuances zijn klein, maar voor mij genoeg om hier eens wat mee te gaan spelen.
Aan het begin en einde van de dag is de kleur van licht warmer. Ook speelt bewolking mee in de lichtkleur. Je fototoestel meet dat licht en zal ook de verschillende lichtkleuren moeten corrigeren. Dat doet je camera met de witbalans. Met de witbalans wordt dus als het ware aangegeven welke "kleur" wit eigenlijk is. Wanneer de witbalans niet klopt krijg je verkeerde kleuren. Je camera kun je zelf instellen op verschillende witbalans voorkeuren of je laat de camera de witbalans automatisch bepalen. En met dat zelf instellen van die witbalans ben ik aan de slag gegaan.
De foto is gemaakt met meervoudige belichting en met verschillende instellingen van m'n witbalans.
Je kunt zien dat ik telkens drie foto's heb gemaakt met een bepaalde witbalans. Ik kan dan de foto opslaan in mijn camera en het desbetreffende beeld weer selecteren en doorgaan met fotograferen, met een andere en aangepaste witbalans. Zo zijn er verschillende koele en warme kleuren ontstaan in deze foto. Ik vond het leuk om daar eens mee te experimenteren omdat het een ander en meer abstract beeld geeft van gewone grassen.
Canon EOS R
Zoomlens 24-105mm
ISO 200
Diafragma en belichting van de foto's verschillen
Zomergevoel
Wat ik grappig vind om bij mij zelf te merken is dat er elk jaar wel een aantal onderwerpen terug komen in mijn fotografie die mij inspireren. Bijvoorbeeld het fotograferen van fluitekruid, klaprozen, grassen, ijsvomen, leliebladeren en ook het wilgenroosje is zo'n voorbeeld.
Dus ook dit jaar weer op pad voor deze mooie paarse bloemen. Toch vond ik niet wat ik zocht. Ze waren te klein of stonden te rechtop of ze waren al uitgebloeid of de achtergrond werkte niet mee. Toen herinnerde ik mij een foto die ik vorig jaar had gemaakt van het wilgenroosje met van die mooie dansende bloemen en de achtergond werkte ook nog eens mee.
Het rawbestand van deze foto opgezocht en er weer mee aan de slag gegaan. Ik was ook wel heel benieuwd hoe ik nu de bewerking ging doen. Als je de beide foto's naast elkaar ziet is er wel degelijk verschil.
Bij de nieuwe bewerking vind ik dat er meer diepte in de foto zit. De achtergrond is aangepast met een textuur en wat lichter gemaakt. Ook zijn er grassen toegevoegd aan het beeld.
Zelf vind ik de nieuwe bewerking wat toevoegen omdat er wat meer te kijken is in deze foto. Ben benieuwd of jullie dit ook zo ervaren.
Ik vond het een leuk experiment om eens een "oude" foto opnieuw te bewerken. Ga ik vast nog wel eens doen!
Canon EOS R
Zoomlens 70-200 mm
Sluitertijd: 1/640 sec
Diafragma: F2.8
Iso 200
Belichting: +2 2/3
Foto is uit de hand gemaakt.
Home sweet home
Als je door omstandigheden er niet op uit kunt, zijn er best mooie mogelijkheden om te fotograferen binnenshuis en in de tuin.
Dit is een foto gemaakt met meervoudige belichting in de camera. Allereerst heb ik binnen een donker vaasje met wat takjes gefotografeerd tegen een witte muur.
Met die foto ben ik de tuin in gegaan. Ik heb gezocht naar lichte bloemen en heb mijn camera op de instelling "helder" gezet. Je ziet hier viooltjes, vergeetmenietjes en gipskruid die ik in drie verschillende lagen over de foto van het vaasje heb gezet. Het is wel zoeken naar het juiste licht en de daarbij behorende instellingen.
Ik kan met mijn camera steeds de laatse foto, als ik hem niet oke vind, weggooien en weer opnieuw de betreffende laag maken. Ook kan ik op het schermpje van de camera zien waar ik de bloemen moet plaatsen in het beeld. Handige mogelijkheden van dit fototoestel.
In Photoshop de foto verder bewerkt en dit is het resultaat.
Canon EOS R
Zoomlens 24-105mm
ISO 200
Diafragma en belichting van de foto's verschillen
Onderwaterwereld
Nu we, door het Coronavirus, meer aan huis zijn gebonden, is het leuk om eens wat anders te gaan bedenken en binnenshuis te gaan fotograferen.
Deze foto bestaat uit verschillende lagen (foto's) die ik heb bewerkt in Photoshop. En heb je geen bewerkingsprogramma op je computer staan dan zijn er zelfs apps voor je smartphone die het mogelijk maken om met lagen een foto te bewerken, bv Snapseed.
Hoe heb ik nu deze foto gemaakt?
Zo gaande weg het jaar verzamel ik allerlei spullen waarvan ik het idee heb dat die mij ooit nog eens van pas zouden kunnen komen. Zo heb ik bladeren, bloemen en ook grasjes, gedroogd en bewaard.
Ook verzamel ik foto's, die ik ooit nog eens zou kunnen gebruiken als achtergrondjes. Die bewaar ik in een apart mapje op m'n computer. Dat kunnen foto's zijn van luchten, dauwdruppels, texturen etc.
Als eerste heb ik op een lichtbak deze aparte grasjes gefotografeerd. In Photoshop de foto gedupliceerd en vergroot. Toen een "eigen" achtergrondfoto erbij gezocht en deze twee foto's samengevoegd en gespeeld met de dekkingsgraad en de blendingsmode. Ik vond het leuk om nog een textuur toe te voegen en wat te spelen met de kleuren. De grasjes waren oorspronkelijk gewoon groen van kleur, maar ik vond het blauw iets speels aan het beeld geven en het deed mij denken aan "onderwater".
Canon EOS R
Zoomlens 24-105mm
ISO 200
Diafragma en belichting van de foto's verschillen